Doğu Ekspresi ile Kars’a yolculuk

Seyahat sitelerinde Doğu Ekspresi ile 24 saat süren tren yolculuğu ve yolculuğun varış noktası olan Kars kenti hakkında fazlaca yazı karşıma çıkmaya başlayınca benim de bu seyahati yapma vaktimin geldiğini hissedip, fazla da düşünmeden kendimi konunun uzmanına emanet ettim ve Fest Travel‘in Mart 2017 deki turuna katıldım.  Turla gittiğim için geziye ön hazırlık anlamında bir araştırmam olmadığından, seyahat programı ve süreci ile gezi koşullarını hakkındaki gözlemlerimi edebiyata boğmadan biraz anlatayım;

Öncelikle, Doğu Ekspresi İstanbul’dan hareket etmediği için, İstanbul Pendik’ten hızlı tren ile Ankara yeni tren garına vardık, (çok modern AVM havasında bir yapı) oradan bitişiğindeki eski gara, bavullarımızla birlikte yürüyerek geçtik, ancak Doğu ekspresi raylardaki tadilat nedeniyle Ankara’ya kadar da gelemiyormuş meğer, onun için, TCDD eski garın önünden kalkan kendi otobüsleriyle yolcuları Kırıkkale Irmak istasyonuna taşıyor. Irmak İstasyonuna vardığımızda nihayet meşhur Doğu ekspresi ile tanışıp hatıra fotolarımızı çekebildik.

Saat 19.30 gibi hareket eden tren, ertesi gün 19.00 civarı Kars tren istasyonuna varıyor ve yol üzerindeki şehirlerde 2-3 dakika yolcu-indi bindi dışında fazla durmuyor. Yani Kars’a kadar 24 saat kesintisiz olarak dünyanız trenden ibaret, koca Anadolu pencerenizden akıp geçiyor, tadını çıkarın…

Kompartımanların anahtarı var ve bazı bloglarda anlatılanın aksine odanızı hem içeriden hem de dışarıdan kilitleyebiliyorsunuz. Görevli kişi yolculuk başında anahtarınızı veriyor ve tren Kars istasyonuna yaklaştığında hem anahtarları hemde çarşaf-nevresim-havlu takımlarını topluyor. yataklı Vagondaki kompartımanların içinde lavabo var ama tuvalet yok. Trenin en son vagonu olan vagonumuzun iki başında birer tuvalet vardı, biri alaturka biri alafranga. Bizim yolculuğumuzda hep temizdi ve tuvalet kağıdı, kağıt havlu, sabun vardı. Açıkçası vagonun ( 1 kopmartıman hariç) tüm yolcuları orta yaş ve üzeri bizim tur ekibi olduğu için Türkiye şartlarında bu beklenmedik medeni kullanım haline etkisi olmuştur diye düşünüyorum 🙂

Trenini içi ve kompartımanlar oldukça sıcak, kesinlikle üşünmüyor, battaniye çarşaf yastık tertemiz. lavabo üzerine asılmış minik bir havlu, buzdolabında da çubuk karker ile meyve suyu ikramı var.

Yolculuğun herkes için en büyük hayal kırıklığı Yemekli vagonda pek doğru dürüst yemek vede personel yok, çünkü özel işletmeye vermişler ihale ile. Beceriksiz bir garson kaplumbağa hızında hizmet veriyor. Kısıtlı miktardaki dondurulmuş yemeği mikrodalga fırında ısıtarak servis ediyor, malzemeler hemen bitiyor. Yanında kumanya getirmek eniyisi. Çay bile sallama çay.

Gece uyuma konusuna gelince; bizim grup 15 kişi idi 2-3 kişi dışında herkes raylardan kompartıman içine dolan gürültü nedeniyle uyuyamamaktan şikayet etti.
Gündüz rahatsız etmeyen tren gürültüsü gece biraz fazla gelebiliyor, sallantıyla birleşince kesik kesik biraz rahatsız bir uyku oldu benim için. (Yataklar dar ve tek kişilik ranza şeklinde)  Ama gün içinde sallantı nedeniyle zaman zaman odalarımıza çekilip biraz kestirdik. Onun için trenden indiğimizde yorgun hissetmedik. Ancak 24 saat yaşadığımız sallantı hissi, indikten sonrada bir süre devam etti fakat ertesi sabah hiçbir sorun kalmamıştı.

Cuma akşamı Kars’a varıp otele (Katerina sarayı) yerleştik, cumartesi öğleden önce Kars şehir merkezini gezip, öğleden sonra Çıldır gölüne gittik. Pazar öğlene kadar Ani Harabelerini gezip, yemekten sonra 15.00 uçağı ile İstanbul’a döndük. Gruptan 3 kişi dönüşü de aynı tren ile yaptılar. Böylece giderken gece geçilen yerlerden gündüz, gündüz geçilen yerlerden gece geçtiler.

Trende Rehberimiz sabah 7 civarı kalkarsak Sivas-Divriği- Kemah rotasından geçerken güzel manzaralar görebileceğimizi söylediğinden erken kalkıp, yemek vagonuna gittik, gerçekten gündoğumu ve dağlar, manzaralar çok güzeldi, bol bol fotoğraf çektik. O bolgede kar yoktu, ancak ilerledikçe rakım yükseldi, öğlenden sonra 14.00 civarı Erzurum’dan geçtik, Kars’a doğru karlı manzaralar başladı. Kars kentinde rakım 2000 metre imiş zaten.

Önemli bir nokta; Yataklı vagonda yer bulmak zor oluyormuş, turlar kapattığı için dediler.
Yataklı’da açılınca yatak olan 2 koltuk varken, Kuşetli’de 4 koltuk açılıp aynı şekilde 4 yatak oluyor, sadece buzdolabı ve lavabosu yok. Fiyatlar uygun olduğu için 4 koltuğu satın alıp odayı kapatırsanız yabancı birinin odanıza yerleşmesini de önlemiş olursunuz.
İnternet: Bizim yolculuğumuz sırasında wifi yoktu, internet de yerleşim yerlerine yaklaşınca çekiyor, bazı yerlerde telefon bile çekmiyor. Odada bir tane priz var, şarj vs. için. Benim aklımda kalanlar böyle, umarım faydalı olur. Ayrıca bu yolculuğu çok detaylı anlatan, enine boyuna ele alan çok güzel popüler bloglar var, en beğendiklerimin linklerini aşağıya ekledim;

kitaplarıkonuşturankadın- Doğu ekspresi

Bizevdeyokuz -Doğu ekspresi macerası

yolöyküleri-Dogu ekspresi gezi yazısı

Birhayalinpeşinde-Doğu ekspresi hk.herşey

Nereyekaçsak-Kars

Sonuç olarak güzel bir macera oldu, konforuna aşırı düşkünler hariç, herkese tavsiye ederim 😉